Opis zadania
Zajęcia o charakterze edukacyjno-rozrywkowym odbywać się będą w sali baletowej obiektu MOKSiR przy ul. Sokoła 24 lub innej sali należącej do Gminy Chrzanów wyposażonej w duże stoliki, krzesła i dobre oświetlenie.
Okres realizacji: wiosna, jesień, zima. Osiem spotkań po 8 godzin.
Zakupionych zostanie jednorazowo około 200 nowoczesnych gier planszowych uwzględniając ich różnorodność pod względem: wieku uczestników (od lat 4), stopnia skomplikowania zasad (od prostych gier logicznych po złożone strategie), gatunku: (od zręcznościowych po psychologiczne), celu gracza (indywidualne lub kooperacyjne), rodzaju (od karcianych po oparte na opowiadaniu historii).
Wykorzystywane będą tylko najlepsze i wartościowe gry, uznane w Polsce i na świecie przez graczy i znawców tematu.
W katalogu gier znajdą się m.in.:
- klasyki takie jak np.: Carcassonne, 7 cudów Świata, Osadnicy z Catanu, Wsiąść do Pociągu, Kingdomino
- edukacyjne jak np: Kolejka, Odbudowa Warszawy, Niepodległa, seria Time Line, K2
- bardziej zaawansowane: Robinson Crusoe- Przygoda na przeklętej wyspie, Pandemia, Terraformacja Marsa, Wysokie Napięcie, Scythe
-nowości: Reef, Nemesis, KeyForge, Wielka Pętla, BONK
- dla najmłodszych: Pędzące Żółwie, Pszczółki, Potwory do Szafy, Loopin Loui, Ślimaki to mięczaki
Gry będą udostępnione do wypożyczenia na miejscu. Na życzenie uczestnika Instruktor wytłumaczy reguły danej gry.
Uczestnicy będą mogli usiąść przy stolikach i spędzać miło czas grając. Mogą przynosić własne gry.
Zajęcia będą prowadzone przez dwóch Instruktorów, którzy będą wypożyczali gry, organizowali turnieje, zwracali uwagę uczestnikom na dbałość o gry.
Baza gier i rejestracja uczestników wypożyczających odbywać się będzie przez aplikację i komputer (laptop).
Elementem promującym i przyciągającym uczestników będą turnieje z nagrodami.
Na każdym wydarzeniu odbędą się one w 4 kategoriach do lat 7, 8-10, 11-15, powyżej 16 roku życia.
Każdy turniej odbędzie się pod warunkiem zebrania minimum 6 uczestników w danej kategorii.
Dla najlepszej trójki w każdej z kategorii przewidziane będą nagrody w formie gier planszowych.
Kwota przeznaczona na nagrody to 2000zł na 4 turnieje.
Środki pieniężne, które pozostaną z tytułu nie zrealizowanego turnieju będą przeznaczone na zakup nowych gier.
W pozostałym okresie roku gry mogłyby być przechowywane i udostępniane czytelnikom Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chrzanowie. Organizator przewoziłby gry na czas Wydarzenia.
Celem zadania jest:
- promocja nowoczesnych gier planszowych jako kreatywnego sposobu na spędzanie wolnego czasu.
- edukacja dzieci i młodzieży (rozwój intelektualny, uczciwa rywalizacja, współpraca, nauka radzenia sobie z porażką, integracja z rówieśnikami)
-integracja międzypokoleniowa, i społeczna. Aktywizacja seniorów i osób niepełnosprawnych.
-odciągnięcie dzieci i młodzieży od niebezpieczeństw związanych z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych.
-przedstawienie rodzicom i ich dzieciom hobby, które pozwala wspólnie i ciekawie dzielić ze sobą czas.
Uzasadnienie zadania
Problemy:
W okresie jesienno – zimowym aura ogranicza możliwości spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dorośli, młodzież i dzieci spędzają jeszcze więcej czasu przed telewizorem, komputerem, tabletem itp.
Wiele badań potwierdziło, że nadmierny kontakt młodej osoby ze smartfonem czy komputerem działa niekorzystnie na zdrowie fizyczne i psychikę. Nowinki techniczne uzależniają i odbierają potrzebę nawiązywania bezpośrednich relacji z drugim człowiekiem.
Brak miejsca na terenie gminy, w którym jednocześnie mogą spotkać się mieszkańcy i usiąść przy stoliku przy ciekawym hobby, które byłoby atrakcją angażującą dzieci, młodzież i całe rodziny.
Spodziewane korzyści i wpływ na życie mieszkańców:
Budowanie relacji społecznych:
Nowoczesne Gry Planszowe stanowią silną alternatywę dla gier cyfrowych. Spotkania przy planszy integrują. Dzięki nim udamy się w podróż w świat przygody, fantazji, sci –fi i logicznych łamigłówek. Są okazją do dzielenia śmiechu i radości. Piękne wydania gier z artystycznymi ilustracjami, figurkami i masą innych kolorowych drobiazgów przyciągają nawet dorosłych.
Rozwój intelektualny dzieci i młodzieży:
Dla dzieci będzie to okazja nauki przez zabawę: logicznego i strategicznego myślenia, analizy i wyciągania wniosków, radzenia sobie ze stresem, uczciwej rywalizacji lub współpracy. Dla seniorów będzie to powód do spotkania przy wspólnym hobby, które przyczyni się do podtrzymania sprawności umysłu.
Ogólnodostępne miejsce na spotkanie Dzieci, młodzież a także seniorzy będą mieli udostępnione miejsce i dużo czasu żeby się spotykać i integrować przy grach logicznych lub ćwiczących pamięć.
Promocja Gminy
Wydarzenie z pewnością przyciągnie miłośników gier planszowych również z sąsiednich gmin.